داروی دیابت نوع 2 برای بیمارانی که به دلیل نارسایی حاد قلبی در بیمارستان بستری شده اند، موثر و ایمن است

15نوامبر 2021 - بر اساس نتایج تحقیقی که در نشست مجازی انجمن قلب آمریکا 2021 ارائه شد، بزرگسالان تحت درمان با امپاگلیفلوزین در طول بستری در بیمارستان به دلیل نارسایی حاد قلبی، مزایای بالینی زیادی مانند افزایش بقا، کاهش خطر بستری مجدد در بیمارستان بخاطر نارسایی قلبی و بهبود کلی در کیفیت زندگی خود را تجربه کردند. این جلسات علمی کاملا مجازی، از شنبه 13 نوامبر تا دوشنبه 15 نوامبر 2021، برگزار گردید، این جلسات به منظور تبادل جهانی آخرین پیشرفت های علمی، تحقیقات و به روز رسانی گایدلاینهای بالینی مبتنی بر شواهد در علوم قلبی عروقی، برای مراقبتهای سلامت در سراسر جهان برگزار می شوند.

امپاگلیفلوزین دارویی است که در اصل برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی و تجویز می‌شود و اخیراً به یک درمان رایج در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی تبدیل شده است. در مطالعه ی "اثربخشی و ایمنی امپاگلیفلوزین در بیماران نارسایی قلبی بستری در بیمارستان: نتایج اصلی از کارآزمایی  EMPULSE"، محققان تاثیر این دارو را که یک مهارکننده  SGLT2است، بر تثبیت وضعیت بزرگسالانی که به دلیل نارسایی حاد قلبی در بیمارستان بستری شده اند، بررسی نمودند. نارسایی قلبی زمانی که بیماران تجمع مایع در ریه ها را تجربه می کنند، به عنوان "حاد" طبقه بندی می شود و نیاز به درمان فوری و بستری شدن در بیمارستان دارد. پس از مرخص شدن از بیمارستان، این بیماران در معرض خطر مرگ، بستری مجدد و کیفیت زندگی پایین تر قرار می گیرند.

پرفسور Adriaan Voors، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد کاردیولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در هلند، گفت: این اولین باری است که ما واقعاً شاهد بودیم که یک دارو در بیمارانی که به دلیل نارسایی حاد قلبی در بیمارستان بستری شده‌اند، بدون توجه به سابقه ی نارسایی قلبی یا وضعیت دیابت، تا این حد مؤثر و ایمن عمل می کند. این نتایج ممکن است منجر به درمان زودتر و مکرر با امپاگلیفلوزین شود و می تواند زندگی تعداد بیشتری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی را بهبود بخشد.

در این مطالعه ی دوسوکور تصادفی کنترل شده، 530 بزرگسال با میانگین سنی 68 سال وارد شدند که 66 درصد از شرکت کنندگان مرد بودند. شرکت کنندگان به دلیل نارسایی حاد قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، با این حال، شرایط آنها باید قبل از ثبت نام در کارآزمایی ثابت می بود.

شرکت کنندگان به دو گروه مساوی تقسیم شدند: یک گروه در یک دوره ی 90 روزه، هر روز یک قرص 10 میلی گرمی امپاگلیفلوزین و گروه دوم یا گروه کنترل، روزانه یک قرص دارونما استفاده نمودند. محققان بهبود در نتیجه ی بالینی شرکت کنندگان را بر اساس تعداد مرگ و میرها؛ رویدادهای مرتبط با نارسایی قلبی ( بستری شدن در بیمارستان، ویزیت فوری یا برنامه ریزی نشده به دلیل نارسایی قلبی)؛ زمان اولین رویداد نارسایی قلبی؛ یا بهبود امتیاز پرسشنامه کاردیومیوپاتی کانزاس سیتی حداقل به اندازه ی پنج امتیاز، تعریف کردند. پرسشنامه کاردیومیوپاتی کانزاس سیتی، یک نظرسنجی 23 سوالی است که توسط بیمار برای اندازه گیری درک بیمار از وضعیت سلامتیش تکمیل می شود. نمره ی صفر این پرسشنامه نشان دهنده علائم آزاردهنده روزانه و نمره ی 100 نشان دهنده عدم وجود علائم در دو هفته ی گذشته است.

این مطالعه نشان داد:

·        احتمال کسب مزایای بالینی مانند کاهش مرگ و میر ناشی از همه علل، حوادث کمتر ناشی از نارسایی قلبی و بهبود علائم نارسایی قلبی در افراد تحت درمان با امپاگلیفلوزین، نسبت به گروه دارونما، 36 درصد بیشتر بود.

·        مزایا شامل کاهش مرگ و میر به هر علت (4.2٪ در میان بزرگسالان تحت درمان با امپاگلیفلوزین در مقابل 8.3٪ در گروه دارونما)، کاهش حوادث نارسایی قلبی (10.6٪ برای افراد تحت درمان با امپاگلیفلوزین در مقابل 14.7٪ برای گروه دارونما)، و بهبود بیشتر در علائم نارسایی قلبی در مقایسه با گروه دارونما، بود.

·        شرکت کنندگان صرفنظر از نوع نارسایی قلبی یا ابتلا به دیابت نوع 2، بهبودهایی را در مرگ و میر به همه علل، حوادث نارسایی قلبی یا بهبود علائم نارسایی قلبی تجربه کردند.

·        شرکت کنندگانی که امپاگلیفلوزین مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، حوادث جدی نارسایی قلبی کمتری داشتند (به ترتیب 32.3 در مقابل 43.6 درصد).

پرفسور Voors، گفت: اگرچه داروهای متعددی برای بهبود نتایج بالینی در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی وجود دارد، اما داروهای بسیار کمی وجود دارند که برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی جدید و حاد که نیاز به بستری دارند، مفید باشند. یافته های ما نشان می دهد که امپاگلیفلوزین ممکن است به بهبود نتایج این بیماران بدون افزایش عوارض جانبی جدی، کمک کند.

محققان خاطرنشان کردند که یک محدودیت برای این مطالعه، تعداد نسبتا کم افراد شرکت کننده بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211115/Type-2-diabetes-medication-works-effectively-safely-in-patients-hospitalized-for-acute-heart-failure.aspx